Česká asociace fotbalových hráčů

Česká asociace fotbalových hráčů
Více o FIFPro Hledáme angažmá

'MIND THE GAP': STUDIJNÍ PROGRAMY PRO HRÁČE V DÁNSKU

Obrázek1.png
24.09.2018

Rasmus Haagensen vystudoval společenské a sportovní vědy během doby, kdy působil jako profesionální hráč házené v Dánsku. V roce 2007 pak založil v rámci Dánské unie fotbalových hráčů (Spillerforeningen) oddělení, které se věnuje vývoji hráčů.

On a jeho kolegové z unie pomohli stovkám hráčů s přípravou na život po skončení fotbalové kariéry. Rasmus v rámci projektu FIFPro, který nese název „Mind the Gap“, poskytl rozhovor, v němž mluví o své práci.

V jakém věku se dostáváte do kontaktu s hráči?

Poprvé hráče oslovujeme, když působí v kategorii U-19. Obvykle právě skončili střední školu - což je docela boj sám o sobě - a chtějí věnovat několik let tomu, aby se ve fotbale prosadili. To je pochopitelné, ale čím déle budete čekat, tím těžší bude se udržet.  Když hráči zestárnou, je snadnější je přesvědčit, že by měli absolvovat některé kurzy. Jedná se o budování důvěry, aby se nám otevřeli a mohli získat podporu, kterou nabízíme. Snažíme se, aby sami zjistili, co chtějí dělat, až s fotbalem skončí a podle jejich schopností pro ně hledáme vhodnou cestu. Je to proces, který může trvat měsíce i roky.

Je těžké přesvědčit fotbalisty, aby studovali?

Musíme být trochu přísní. Hráči snadno odkládají věci. Musíme jim hledat motivaci, aby něco udělali. Když tuto motivaci najdeme, doslova je „vodíme za ruku", abychom je posunuli správným směrem. Pak je pomalu začneme pouštět. Velmi často to trvá jeden nebo dva roky, než se hráči rozhodnou, co chtějí dělat, až přestanou hrát. V momentě, kdy s nimi mluvíme poprvé, často dokáží jen obtížně vyjmenovat oblasti svých zájmů mimo fotbal.

Mohou fotbalisté vměstnat studium do svého náročného programu?

Když jsme v roce 2007 začínali, konzultovali jsme náš projekt se všemi univerzitami v Dánsku. V té době měly jen některé univerzity kurzy určené pro sportovce, ale nyní jich je stále více a více. Tyto kurzy umožňují sportovcům studovat online, odkládat zkoušky a prodlužovat si délku studia; například jsme doporučili mladému hráči na univerzitě v Aalborgu, aby studoval pětiletý inženýrský program po dobu deseti let. V rámci kurzů navíc fungují tzv. kontaktní osoby, jejichž úkolem je pomoci sportovcům s rozvrhem. Je vhodné, aby hráči studovali s běžnými studenty - objeví svět mimo fotbal, který je pro ně smysluplný - ale není to bohužel vzhledem k jejich tréninkovému a zápasovému harmonogramu vždy možné.

 

 

Andreas Bjelland (vlevo) v dubnovém zápase v dresu Brentfordu. Díky absolvování zkoušky přes Skype pokračoval tento fotbalista v dálkovém studiu kurzu managementu, i když hrál v té době v Anglii.

Foto: VI Images

 

Co se stane, když hráč přestoupí do klubu v zahraničí?

Je možné pokračovat v online kurzech. Například Andreas Bjelland (hráč dánského národního týmu a klubu FC Kodaň) studoval on-line manažerský kurz a byl schopen pokračovat v něm pokračovat, i když působil v Londýně a nastupoval za Brentford FC. Zvládl dokonce absolvovat zkoušku přes Skype. Tento postup ale není možný pro kurzy technického rázu, jako je např. inženýrství nebo fyzioterapie, u těchto oborů jsou nezbytné stáže a praktické kurzy.

Jak se k hráčům, kteří studují, staví kluby?

Před čtyřmi lety jsme s dánskou ligou a kluby podepsali dohodu, že budeme pravidelně navštěvovat kluby a mluvit s hráči. To je skvělý výchozí bod. Kluby společně pomáhají financovat naši práci a přispívají 1,8 milionu dánských korun ročně (asi 6,1 milionu Kč). Vždycky bude problém, pokud půjdou trenéři proti hráčům, kteří studují, ale postupně se tenhle postoj vytrácí. Existují četné příklady z praxe, které dokazují, že studium a fotbal se navzájem dají skloubit. Je velmi důležité, aby klub působil dojmem, že je pro hráče dobře, aby studoval. Čím více kluby podporují hráče, tím lépe pro obě strany. Odhadujeme, že dnes asi 25% hráčů v Dánsku absolvuje nějaké další vzdělávání.

O jaké kurzy se fotbalisté zajímají?

Vše od obchodních kurzů až po management sportu, nebo výuku a osobní coaching. Povzbuzujeme hráče, aby hledali dále než ve fotbalovém prostředí, ale samozřejmě řada z nich chce ve fotbale zůstat. Nalezení správného vzdělávacího kurzu je jen jedním ze základních pilířů toho, co děláme. Máme také databázi životopisů, která propojuje hráče se zaměstnavateli, a tzv. „přechodný program“, který pomáhá fotbalistům se během posledního roku nebo dvou let trvání jejich kariéry připravit na život po fotbale. Hráči jsou zváni na každoroční seminář, kde je jim poskytována individuální pomoc při přípravě na přechod. Mají možnost mluvit s psychologem a bývalými hráči, kteří s fotbalem skončili. Pomáháme jim porozumět emocím, které zažívají, a chceme je připravit na další kroky.

Zdroj: https://fifpro.org/news/mind-the-gap-player-development-in-denmark/en/